بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه ای از شبکه peer to peer


از مهم ترین کاربردهای ایجاد شبکه :

  • امکان استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه ، بدون توجه به محل جغرافیایی هر یک از منابع
  • کاهش هزینه در سازمان به دلیل تمرکز منابع و قابلیت استفاده مشترک و همچنین استفاده اختصاصی مربوط به هر کاربر
  • قابل اطمینان بودن برای دسترسی به اطلاعات حتی در هنگام خراب شدن سیستم به دلیل وجود پشتیبان
  • ایجاد ارتباط قوی بین کاربران از راه دور بدون محدودیت جغرافیایی

در شبکه های کامپیوتری اشتراک منابع فیزیکی و نرم افزاری موجود نظیر فایل ها ،پوشه ها ، چاپگر، اتصال اینترنت و .... انجام پذیر است که اصطلاحا به آن share کردن گفته میشود و شامل دو بخش اشتراک منابع رایانه  مربوط به کاربران میشود.

فایروال:firwall یا دیوار آتش نرم افزارها یا سخت افزار هایی میباشند که از دسترسی های غیر مجاز مانند هکر ها و ... به شبکه جلوگیری نموده و داده های ورودی و خروجی را کنترل می نماید. در واقع دیوار آتش یکی از مهمتریبن لایه های امنیتی شبکه های کامپیوتری است که وجود نداشتن آن موجب میشود هکر ها و افراد خراب کار بدون وجود داشتن محدودیتی به شبکه وارد شده کار خود را انجام دهند. مسیر دسترسی به این برنامه :

control panel/windows firewall دابل کلیک//on یا off انتخاب

پروکسی:به کامپیوتری که به سایر کامپیوتر ها اجازه میدهد تا از طریق آن با مقصدشان یک ارتباط غیر مستقیم برقرار کنند،پروکسی میشود.

 

مزایای پروکسی سرور:

1- بالا بردن امنیت شبکه:استفاده از پروکسی باعث میشود به جای این که تک تک کاربران مستقیما به اینترنت متصل شوند. همگی از طریق یک پروکسی به اینترنت وصل شوند. به این ترتیب مدیر شبکه میتواند با نصب فایروال و سایر نرم افزار های امنیتی و با نظارت بر پروکسی از کل شبکه تحت مدیریتش محافظت کند.

2- اعمال محدودیت بر کاربران: با استفاده از پروکسی مدیران شبکه میتواننذ برای کاربران با توجه به نوع کاربری محدودیت ایجاد کند مثلا استفاده از بعضی سایت ها را غیر ممکن کند.

3- کش کردن(caching):به نسخه بایگانی شده از محتویات اینترنت بر روی پروکسی کش میگویند. مثلا اگر یک شبکه صدها کاربر داشته باشد و یکی از کاربران بخواهد اخبار سایت را بخواند درخواستی به پروکسی فرستاده و پروکسی صفحه مورد نظر را از سایت گرفته و برای کاربر ارسال مینماید و یک نسخه از آن را نیز ذخیره میناید وبرای کاربران دیگر تقاضا میکنند از آن استفاده میکند. این کار ترافیک شبکه را کاهش و سرعت آن را افزایش میدهد.