بسمه الله الرحمن الرحیم

توضیحات و مقدمه سیستم عامل لینوکس


سیستم عامل(operation system)یا OS رابط میان کاربر و برنامه های کاربردی با سخت افزار بوده و وضیفه مدیریت فعالیت ها و به اشتراک گذاشتن منابع را برعهده دارد.

سیستم عاملهای پرکاربرد:dos, window, unix, linux ,solaris ,bsd, mac os

 

  • تاریخچه لینوکس

دراوایل دهه ی 1990 آقای لینوس توروالدس هسته اصلی سیستم عاملی را براساس سیستم عامل  یونیکس نوشت و نام آن را با ترکیب نام خود لینوکس قرار داد . به دلیل اینکه این سیستم عامل از قوانین GNU پیروی میکرد به سرعت بسیاری از علاقه مندان شروع به تکمیل و توسعه آن در زمینه های مختلف نمودند.

  • چگونگی گسترش لینوکس

سیستم عامل لینوکس برخلاف ویندوز که تنها توسط یک شرکت واحد که توسط مایکروسافت ارائه میشود که دارای در حدود 400 نسخه متفاوتیست که سیستم عامل همچون کرنل برنامه نصب و مدیریت بسته های نرم افزاری رایگان و متن باز میباشد بنابراین حرکس میتواند آن را براساس نیاز خود تغییر داده و نسخه جدیدی را ایجاد کند.

میتوانید نسخه های مختلفی از لینوکس را از سایت www.distrowatch.com نسخه ها را دید.

  • مزایای لینوکس

یکی از مزیت های سیستم عامل لینوکس نسبت به سیستم عامل ویندوز میباشد که کاربری متفاوتی برای سرور یا استفاده خانگی ندارد، یعنی شما همان نسخه ای را برای کاربرخانگی استفاده میکنید بر روی سرور نیز استفاده نیز قرار میدهید.

  • مکان مورد نیاز نصب و مدیریت لینوکس

این سیستم عامل برخلاف سیستم عامل ویندوز روی درایو های قابل حمل نیز نصب میشود ، همچنین دارای پایداری بسیار بالایی است به طوری که بسیاری از سرورهای در شرکت های بزرگ با لینوکس مدیریت میشوند.

  • اصول راه اندازی لینوکس

  1. میتوان سیستم عامل های ویندوز و لینوکس را به طور همزمان روی سیستم خود نصب کنید ((برای اینکار اول بهتر است ویندوز و بعد لینوکس نصب شود
  2. یکی از مهمترین نسخه های لینوکس red hat میباشد.

اصول مدیریت فایل و پوشه

مدیریت فایل ها و پوشه ها کاملا شبیه به سیستم عامل ویندوز میباشد با این تفاوت که مسیر فایل ها در لینوس از ریشه (/) میباشد.

  • اصول کاربردی

همانند دسکتاب ویندوز است که یکسری آیکن ها و دستورالعمل ها میباشد.

دسکتاب هم نیز همانند برنامه های دیگر کامپیوتر هر روز پیشرفته تر شده و امکانات آنها تکمیل میگردد.

از کاملترین دسکتاپها ،میتوان به دسک تابهای gnome و kde اشاره کرد.